dinsdag 16 april 2013

Dundee Marmalade ~ Wist je dat..

er twee verschillende beige Dundee marmalade potten met zwart opschrift circuleren?

Jettie van Mallejet Brocante wees mij op het feit dat de Dundee marmalade pot die ik in mijn bezit heb, niet de originele versie is. 
De eerste potten van het merk hadden namelijk het opschrift James Keiller & Son'sDie van mij heeft het opschrift James Keiller & Son.

Ik wilde hier graag het fijne vanaf weten en dit is wat ik na lang zoeken op internet gevonden heb:
De firma James Keiller & Sons werd in 1797 in Engeland opgericht als exporteur van marmelade en zoetwaren. Mevrouw Janet Keiller maakte de marmelade en James Keiller (niet zeker of dit haar man of zoon was..) richtte het bedrijf op. 
De marmelade is nog steeds te koop in potten met eenzelfde opschrift, maar nu onder de naam James Keiller & Son.

Wat is het verhaal erachter en hoe oud is mijn potje dan? 
Ik heb geen idee.
  
Op internet is veel te vinden over het bedrijf, maar niet hoe het nu precies zit met de verandering van naam en wanneer die verandering heeft plaatsgevonden. 

Er zijn verder veel afbeeldingen te vinden van de potten; 

* De begerenswaardige aardewerken potten met zwart opschrift.

* Aardewerken potten met label.

* Glazen potten met label. 

* En de aardewerken potten met '& Son'.




Dus... Ik wil wel heel graag weten hoe het precies in elkaar zit en zal het zeker weten niet hierbij laten. 

Informatie en tips zijn natuurlijk welkom! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aanpassing; na heen en weer e-mailen is het helaas niet te achterhalen in welk jaar het bedrijf naar de benaming & Son overstapte. 

Ondertussen heb ik wel een originele pot met het opschrift & Son's gevonden.







Lieve groet,

Nadine




Best Blogger Tips

4 opmerkingen:

  1. dat heb je weer goed uitgevogelt ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wist ik ook niet!
    Die van mij staat ook son op ipv son's, helaas ook geen echt oudje dus.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Nadine

    Je had op het forum van Huisje Kijken een keertje gereageerd op mijn witte brocante stoeltje (make-over), dus kom ik ook eens bij jou kijken! Mooie blog, ik ga je volgen. Ook leuke tips over brocante (Limbricht, Sittard). Zuid-Limburg is niet zo ver van de provincie Antwerpen, dus de tips zijn handig!!

    Goedele

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sas,

    Jammer, maar het blijven wel hele leuke potjes! :)


    Hoi Goedeloe,

    Leuk om te horen, dank je wel!


    Groetjes,

    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you so much for leaving a comment!
Dank je wel voor het achterlaten van een reactie!

Love, lieve groet,

Nadine